Kurzové sázení

Důvod vzniku

Mám rád kurzové sázení již dlouhou dobu, nikoliv jako gambling, ale jako investici založenou na datech a statistice, což jsem ukázal i publikováním eknihy (více v sekci Publikace). A právě v této oblasti jsem si chtěl práci ulehčit, zefektivnit a současně i snížit časové nároky. Software je zaměřen pouze na 1. českou fotbalovou ligu s daty mnoho let dozadu. Také jsem se chtěl specializovat pořádně na jeden konkrétní jazyk a to Python. Webové projekty měly za cíl většinou algoritmickou výzvu a přechodem na Python redukovat spousty kroků okolo (responzivita apod.) a také se naučit, poznávat a propojit užitečné knihovny.

Popis projektu

Celý program je vytvořen objektově v Pythonu s pomocí knihoven pandas, requests, lxml, csv a Beautiful Soup. Pracuje s tipy na vítěze zápasu a poločasu (domácí, remíza, hosté), také s počtem gólů v poločase a zápase (under/over 1,5 gólu, under/over 2,5 gólu). Po úvodním spuštění je zobrazena nabídka, kde je k dispozici šest voleb:

 

1) Statistika + Výstupy pro vsazení
Ve fázi statistika je provedena analýza obou týmů z hlediska historie, vzájemných zápasů a aktuální sezóny. Dále jsou aplikovány některé strategie, jejichž výstupem je počet gólů, tzv. under/over či konkrétní výsledek pomocí Poissonovi distribuce. Všechny tyto poznatky se dají dohromady a určí se vlastní kurz, který se následně porovná s kurzem sázkové kanceláře. Výstupem jsou tzv. hodnotné kurzy, které se uloží do excelovského souboru (Sázkařský deník) a ty je pak potřeba ručně vybrat a určit ke vsazení.

2) Money management
Jelikož se jedná o investici, je potřeba zodpovědně řídit finance. Na základě vypočteného vlastního kurzu, což je vlastně pravděpodobnost a zároveň i důvěra, se určí výše vkladu každého zápasu na základě aktuálního banku. Vše se počítá procentuálně, takže sázky rostou či klesají podle výše aktuálního kapitálu.

3) Výsledky
Poté co ligové kolo proběhne je zapotřebí výsledky zanést do historie výsledků, aby při dalších analýzách na ně byl brán zřetel. Výsledky se scrapují z webových stránek sázkové kanceláře a zapisují se do Sázkařského deníku. Nakonec je v rámci deníku vyhodnoceno jestli je tip OK/KO, zisk/ztráta u jednotlivého zápasu a aktuální bank.

4) Statistiky
Slouží především jako zpětná vazba mého tipování. Celkový počet sázek, počet výher/proher, průměrný kurz (jak pro poločas, tak zápas), zhodnocení, zisk/ztráta po jednotlivých měsících.

5) Analýza statistik
Má především pomoci s odhalením, kde se mi daří a kde ne, jaký je průměrný kurz tipů, které vyšly. Opět rozděleno na poločas a celý zápas včetně určení under/over, vítěz zápasu. Zjistil jsem například 80% úspěšnost u tipů s průměrným kurzem kolem 2 na tip over 1,5 gólu v zápase.

6) Předpověď konkrétních výsledků (Poissonova distribuce)
Tato statistická metoda se používá při sázení pro předpověď výsledků zápasů (např. 1:1). Je brána v potaz pouze aktuální sezóna, kde je počítáno s různými parametry, které určí útočnou a obranou sílu domácích i hostů. Na základě toho a pravděpodobností se určí pravděpodobný výsledek. Poisson je v menu samostatně, jelikož jsem potřeboval výsledky zápasů do soutěže.

Aktuální stav

Program jsem využíval celou sezónu 2020/2021, která byla specifická větším počtem účastníků (a tím i více zápasů) a nehráním nadstavbové části. Pokud by jej chtěl využívat někdo jiný, bylo by to složité, jelikož celé je to konzolově bez grafického prostředí. Byl dělán pouze pro mne a uživatelskou přívětivostí jsem se záměrně nezaobíral. Také vstupní XML soubor ze sázkové kanceláře je potřeba ručně upravit, což pro uživatele není nic příjemného a i mne osobně tato rutinní část příliš nebavila.

Další desktopové projekty