Mozkovna

Důvod vzniku

Celé to začalo napsáním ebooku, který jsem chtěl následně prodávat na svém webu. Ten prošel pomyslnými třemi fázemi. Prvně jsem začal s redakčním systémem Drupal, který byl sice mocný, ale trvalo mi dlouho než jsem došel k požadovanému výsledku. Proto jsem se rozhodl zkusit vytvořit komplet celý web včetně frontendu a optimalizace pro mobilní zařízení. Výzvou pro mne byla především automatizace celého procesu objednávky včetně odeslání ebooku po zaplacení na email. Web obsahoval i blog s mými články roztříděných do více kategorií. Nakonec je web v nejpoužívanějším redakčním systému WordPress v návaznosti na další rozšíření produktů.

Popis projektu

1. Fáze – Redakční systém Drupal

Zde je to vlastně z programátorského hlediska nezajímavé, jelikož jsem pouze systém nainstaloval, nastavil objednávkový formulář, udělal nějaké vizuální změny, sice malé prohrabávání a úpravy kódu proběhly, ale nic, co by stálo za zmínku. Objednávky jsem vyřizoval ručně, navíc jsem nebyl spokojený s vizuální stránkou, proto jsem se rozhodl vytvořit komplet celý web sám podle svých požadavků.

 

2. Fáze – Vlastní tvorba webu

Začal jsem tedy na zelené louce v Poznámkovém bloku, neměl jsem ani tušení, že existuje něco jako framework. Frontend byl v jazyce HTML a CSS, backend pak PHP v kombinaci s SQL. Během tvorby jsem poznával pojmy jako mobile first, SEO či čistá URL (Apache). Jádro celého webu, ale mělo stát především na automatizaci objednávkového procesu a odstranit tak rutinní činnost kontroly platby a odeslání emailu s produktem.

Asi není od věci zmínit, že programovat jsem se v té době učil asi třetím rokem jako učitel programování bez předchozích znalostí či zkušeností (výuku na střední a vysoké škole nepočítám, tam jsem opravdu nepochopil nic). Udělat komplet web a párování plateb, tak byla opravdu velká výzva.

Automatické párování plateb:

1) Uživatel na webu skrze formulář objedná jeden ze čtyř produktů (ebook ve formátu PDF, Sázkařský deník v excelovském souboru, Diářek ve Wordu a ebook + Sázkařský deník za zvýhodněnou cenu – oba soubory poslány v zipu)

2) Zákazníkovi přijde email s potvrzením objednávky, kde vidí přehled objednaných produktů, celkovou cenu a vygenerovaný QR kód (knihovna qrcode) speciálně pro jeho objednávku (QR kód obsahuje číslo účtu, variabilní symbol, tj. číslo objednávky a celkovou částku), který je součástí těla emailu. Stejně tak přijde i mně email s informací o nové objednávce, přehledem objednaných produktů a celkovou sumou k zaplacení

3) Po připsání částky na účet se mi odešle email z banky s informací o platbě. Pomocí cron úlohy na hostingu se každou hodinu kontrolují emaily z banky skrze hlavičku emailu (když žádný email z banky nepřijde, tak se nic nestane)

4) V případě, že přijde email z banky, pak se parsuje tělo emailu, kde se zjistí variabilní symbol a zaplacená částka

5) Následně se v databázi vyhledá objednávka na základě variabilního symbolu a po nalezení shody proběhne kontrola částky

6) Pokud vše sedí, pak zákazník obdrží email s poděkováním o zaplacení a v příloze najde jak objednané produkty, tak i fakturu ve formátu PDF (knihovna mPDF) s rozpisem jednotlivých položek, cen, celkovou částkou a údaji o zákazníkovi poskytnuté v objednávce.

7) V databázi se změní údaj stavu objednávky

 

Blog:

1) Na stránce se zobrazí všechny články s možností filtrace podle kategorie

2) Při zvolení kategorie se vyfiltrují pouze články na zvolené téma

3) Článek se sestával z obrázku společného pro danou kategorii, nadpis článku, tělo článku (prošpikovaný odkazy na další články a tagem strong, jelikož už jsem měl ponětí o SEO), náhodně generované bannery s affil odkazem nebo na mé produkty a nakonec nabídka náhodně generovaných článků související s danou kategorií

4) Na články byla vytvořena jedna PHP stránka jako šablona a obsah se načítal z databáze

5) Blog měl za cíl především podporu prodeje produktů, ale trochu i jiná témata. Obsahoval něco málo přes 40 článků.

 

Web po technické stránce fungoval parádně, rutinní činnosti odpadly, stačilo se připojit na email a ihned jsem viděl objednávky či platby. Jak šel čas, tak z výuky programování se poskládaly vcelku zajímavé materiály a tak jsem si říkal, že by třeba mohly někomu pomoci a začal jsem uvažovat o elearningu. Nebyla to pro mě, ale programátorská výzva, jelikož by vývoj probíhal v podobném duchu jako doposud, navíc jsem došel k závěru, že frontend nebude má silná stránka.

Z těchto důvodů jsem do hry opět zařadil redakční systém, tentokrát WordPress. Ebook se prodával na mých stránkách a elearning byl na poddoméně ve WordPressu za použití pluginu LearnPress. Nicméně další výzva byla na světě. Možnosti pluginu jsem chtěl mírně upravit pomocí kódu (WordPress je v PHP) a objevil něco nového, systém filtrů a akcí, označovaných jako hooky.

 

LearnPress:

1) Zákazník si mezi ostatními produkty mohl vybrat i ekurz (byl tedy v nabídce na hlavní doméně)

2) Vytvořil jsem vlastní plugin obsahující vlastní funkce, vlastní css, práce s databází, aplikoval jsem algoritmus automatického párování plateb a celý proces doplnil pokyny pro platícího zákazníka, který se registroval

3) Probíhala pravidelná kontrola souladu mezi registrací uživatele a zaplacením, aby ekurz nebyl zpřístupněn, přestože není zaplacen

4) Po zaplacení se provede přiřazení objednaného kurzu k zákazníkovi

5) Vše probíhá automaticky, jelikož jsem začal vytvářet i další kurz, docházelo tedy k rozpoznávání a přiřazování objednaných kurzů ke správným zákazníkům včetně možnosti, kdy zákazník jeden kurz již měl a přikoupil další k tomu samozřejmě mohl přikoupit třeba ebook

 

3. Fáze – WordPress a prodej zrušen

Jelikož jsem hlavně chtěl dosáhnout vytyčených technických výzev a prodej jako takový byl na vedlejší koleji, tak tomu samozřejmě odpovídaly i prodeje. Souběžně s prodejem na webu jsem ebook prodával přes distributory v ČR i na Slovensku, takže kanálů bylo více. Kurz neměl žádnou propagaci, tudíž se také moc neprodával, grafika mohla působit možná i zastarale a tak jsem došel k rozhodnutí prodej na webu ukončit.

Ebook je stále v prodeji u distributorů a informace o něm je i zde na webu v sekci Publikace. Obsah kurzu jsem rozšířil a nyní jej předávám jako lektor pro kolegy učitele. Více se dozvíte v sekci Kurzy. Doména stále existuje a kvůli zmíněné grafice jsem přešel pouze na WordPress nicméně obsah momentálně čeká na svoji chvíli.

Aktuální stav

Chtěl jsem posunout své online marketingové neumětelství alespoň trochu dopředu a tak jsem absolvoval roční kurz pro online podnikatele koncipovaný ze stavu nic nemám a ani nevím, co chci prodávat do stavu automatizuji prodeje, kde součástí byl právě i marketing a propagace.

K tomu jsem využil právě tuto doménu, která momentálně obsahuje pouze WordPress, ale přesměrovává na jedinou stránku s možností stažení PDF souboru, kde jsem udělal double opt-in kontrolu. Tedy po stáhnutí souboru, přijde email s textem a odkazem o potvrzení zařazení emailu do databáze. Po kliknutí na odkaz v emailu dojde ke vložení do databáze. Vše pomocí vlastních funkcí a hooků.

Další webové projekty